dimecres, 25 d’abril del 2007

la meva autoveugrafia cronològica


Només de pensar tot el que podria escriure en aquest apartat em fa peresa (mandra), o sigui que m'imagin la que us farà a vosaltres llegir-vos-ho, per tant intentaré ser breu, però no prometo res, eh?

A veure, començant pel principi, com molts ja sabeu, jo som de Mallorca. I sí, és per això que us costa més d'entendre'm i que escric paraules estranyes (que de vegades traduesc entre parèntesis per estalviar-vos de cercar al diccionari). Jo som del desgraciadament reduït col·lectiu de mallorquins que té com a "única" llengua materna el català. Tota la meva família, tant de pare com de mare, és mallorquina i sempre han parlat en mallorquí (quan dic mallorquí vull dir català, eh! No penseu coses rares...) o sigui que a casa vaig aprendre català.

A l'escola també em feien les classes en català i crec que va ser a segon de primària que vaig començar a fer l'assignatura de castellà. No en tenc gaire bon record perquè era la que m'anava pitjor i perquè doña Ángela em va obligar a sortir damunt un escenari disfressada de floreta rosa i no em va deixar fer d'arbre verd porque eso lo hacen los niños y las niñas van de flor. El meu domini del castellà quan era petita era bastant patètic, de fet crec que no m'haurien anat gens malament les classes de conversa castellana de l'escola de la Miren, però com que el meu era un cas més aviat excepcional mai no van posar aquesta assignatura.

A tercer de primària vaig començar a fer anglès i ja des del principi em va encantar. Ens ensenyaven a anomenar objectes en anglès i supòs que també devíem fer alguna cosa de gramàtica, però la veritat és que no me'n record.

La "meva" quarta i darrera llengua és l'alemany. Vaig començar a fer-ne a primer d'e.s.o. (7è d'E.G.B.) i al principi va ser divertit. Vaig aprendre a dir el meu nom i la meva edat i a tenir converses sobre els meus hobbies i aquestes coses. Però després va venir la gramàtica, les declinacions, els verbs irregulars, els passats irregulars, les irregularitats dels passats irregulars dels verbs irregulars, i... ho vaig avorrir molt! Però tot i això vaig seguir fent alemany fins acabar l'institut, supòs que perquè tampoc hi havia cap altra optativa que m'agradés més.

El castellà el vaig anar millorant de mica en mica a força de contacte amb castellanoparlants monolingües, televisió, etc. Jo el considero alguna cosa entremig de la segona llengua materna i la primera llengua estrangera... de fet el que està clar és que és una llengua ambiental per a mi.

L'anglès el vaig aprendre a l'escola-institut a base de gramàtica i també de lectures i diàlegs i situacions fictícies de conversa... un poc de cada. Quan cursava primer de batxiller em vaig apuntar a l'escola oficial d'idiomes i vaig notar dos canvis importants. Per una banda, ens donaven infinitament més feina per fer que a l'institut i, per l'altra, ENS FEIEN PARLAR EN ANGLÈS!!! Però molt, eh! I, a sobre, espontàniament! Al principi em va costar molt però després vaig veure que era capaç de dir més coses de les que em pensava:) A la facultat també he fet classes d'anglès, però eren diferents perquè ja estaven més encaminades a estudiar la llengua des d'un punt de vista filològic, i no a ensenyar a parlar anglès.

L'aneguet lleig de la meva llista de llengües és l'alemany. Des que vaig saber la seva complexitat li vaig perdre les ganes i em veia del tot incapaç d'arribar a tenir mai una conversa en alemany. Arribats a segon de carrera jo sabia molta gramàtica de l'alemany i l'entenia, però em veia incapaç de formular una frase sense consultar un diccionari. De qui o de què és culpa? No ho sé, una part meva, segur, però em sembla que els mètodes d'ensenyament tampoc hi van ajudar gaire...

La qüestió és que a segon, per fi, vaig tenir una professora com cal, de fet molt més que com cal: ideal. Amb gran esforç, dedicació i paciència ens va fer veure que sí que erem capaces d'escriure en alemany, potser no molt, però alguna cosa. Ella em va fer recuperar l'il·lusió per aquesta llengua. Crec que el seu truc, a part de la seva vitalitat (com diu l'Helena), és que en lloc de mostrar-te una fita llunyana i inabastable feia el que ens diuen que hem de fer a programació: desfeia el gran problema en problemes molt petits i t'ajudava cada dia a anar-los superant i de cop, sense adonar-te'n, havies entès un text sencer sense diccionari! O sigui que sense cap dubte, la millor professora l'Olga Esteve.

El pitjor professor de llengües... difícil elecció, crec que qualsevol de les meves professores d'alemany de l'institut mereix aquest títol.

I em sembla que ja he contestat quasi tot el que es demanava... Definitivament no he aconseguit ser gens breu, quin desastre! Demano disculpes!

dilluns, 23 d’abril del 2007

Expectatives...

Barcelona (la meva habitació, poques hores després de l'entrevista per al meu primer pràcticum)

Moltes vegades, en començar una assignatura nova, el/la professor/a ens demana als alumnes quines expectatives tenim, què esperem de l'assignatura. La meva primera reacció sol ser consultar els tres horaris (3r i 4t de traducció i 2n de lingüística) que componen el meu i intentar veure a quina classe som enmig d'aquell caos.

Tot i això, la incapacitat per a recodar horaris i la dificultat de situar-me en un lloc i un moment determinats del món real no són les úniques coses que m'impedeixen tenir unes expectatives concretes sobre cada assignatura. Cada trimestre faig cinc o sis assignatures, aquest en faig set + el pràcticum, en resum: un caos.

Pel que fa a aquesta assignatura en concret, és obligatòria per als estudiants de doble llicenciatura, però això no significa que tengui un "interès relatiu en el tema". A mi sempre m'han agradat molt les llengües, sento molta curiositat per conèixer altres idiomes (sóc la típica que agafa el tríptic del museu en 5 o 6 idiomes diferents per mirar de reconèixer alguna paraula del rus per comparació amb el català). De fet, des de petita ja deia que jo volia ser professora d'anglès (supòs que deia "anglès" perquè era l'única llengua estrangera que coneixia). És possible que aquesta inclinació per fer-me professora em vingui de família, ja que els meus pares són mestres tots dos, una tia àvia meva també ho era (està jubilada) i ara també ho són un cosí meu i la meva germana...

En resum, esper que aquesta assignatura m'ajudi a fer-me una idea una mica més clara de què és l'ensenyament de llengües i així també m'ajudi a aclarir-me les idees i decidir si realment vull ser professora.

Ara que m'ho he rellegit, em sembla que demano massa per una assignatura d'un sol trimestre, però vaja, per petita que sigui l'aportació, serà d'agrair.