Les teories lingüístiques sobre ensenyament de llengües gairebé sempre les analitzen professors o psicòlegs, per això em sembla molt interessant que nosaltres reflexionem sobre aquest mateix tema però des de la perspectiva oposada: l'aprenent. Trob que seria interessant que la gent que es dedica a l'ensenyament de llengües com a camp d'estudi ho tengués en compte.
Pel que fa a la meva experiència personal com a aprenent de llengües em sembla que sempre he estat víctima del mètode tradicional: gramàtica, gramàtica i més gramàtica! Tot i això he de dir que no m'ha anat gens malament, de fet amb l'anglès m'ha anat molt bé, però no m'hi ha anat gens amb l'alemany... Supòs que l'èxit de l'aprenentatge depèn més d'altres qüestions (com per exemple l'interès de l'alumne) que no del mètode emprat.
Crec que sempre m'han fet classe amb el mètode tradicional perquè sempre ens ensenyaven gramàtica i de tant en tant llistes de vocabulari que s'havien d'aprendre (hi havia una professora d'alemany que ens feia aprendre 10 paraules noves cada dia de classe, que eren 4 a la setmana!).
Tot i això, a les classes d'anglès de vegades també feiem diàlegs, però eren estructures molt marcades, per tant diria que corresponen a l'estructuralisme. Recordo que no m'agradava gens fer aquests diàlegs perquè em feien sentir estúpida: quina gràcia tenia repetir o llegir el que un altre havia escrit? No ho entenia! Tu sorties allà i repeties amb el teu company el mateix diàleg que les altres 15 parelles de la classe ja havien fet abans. Tornaves a demanar per enèssima vegada com s'arriba a tal adreça i quina hora és... I el més impressionant de tot era que el professor et deia "molt bé, ho has fet molt bé!" I jo pensava "i com vols que ho faci malament? si m'he après el diàleg de memòria! Si m'ho haguessin ensenyat en xinès també ho sabria dir!"
Doncs res, que tot i que actualment el mètode tradicional està una mica "mal vist" a mi em sembla que funciona prou bé, sobretot si li afegeixes alguns complements pràctics que facilitin l'assimilació de la gramàtica. Pel que fa a les altres teories no en tenc gaire experiència i la poca que tenc, com heu vist, no és gaire bona... Creieu que realment funciona el mètode tradicional? O trobeu que s'ha de modernitzar tot i canviar radicalment la manera d'entendre l'ensenyament de llengües?
dimarts, 1 de maig del 2007
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
3 comentaris:
Hola!
A mi també m'agrada el mètode tradicional, però diria que només és efectiu amb alumnes que tenen interès en els aspectes lingüístics de les llengües.
Però us agrada el mètode tradicional perquè ésl'únic que heu experimentat o perquè realment el trobeu eficaç?
Publica un comentari a l'entrada